Saturday, 30 May 2015

Kesan Suntikan Vitamin C Untuk Kecantikan, Tapi Kenapa KKM Melarang?

Kesan Suntikan Vitamin C Untuk Kecantikan, Tapi Kenapa KKM Melarang?


Macam cantik je, macam comel je.....

Memang menjadi lumrah setiap manusia, terutamanya wanita inginkan kulit yang licin dan gebu. Yang mengejutkan, ramai wanita yang sanggup melakukan apa sahaja untuk mencapai impian tersebut, termasuklah menyuntik bahan-bahan yang dipercayai boleh mempercepat proses kecantikan. Antaranya ialah vitamin C.

Suntikan vitamin C memang semakin meningkat naik, namun yang menjadi masalah suntikan ini tidak diiktiraf oleh Kementerian Kesihatan, malah pegawai perubatan kerajaan tidak dibenarkan untuk memberikan suntikan.

Saya rasalah, kalau ada permintaan, sudah tentu ada pihak yang dengan relanya menawarkan perkhidmatan, sama ada di klinik-klinik swasta, pusat-pusat kecantikan, malah saya sangat terkejut apabila vitamin C ini dijual secara online. Jadi, siapa lagi yang menyuntiknya kalau bukan diri sendiri atau kawan-kawan yang mungkin tidak pernah belajar bagaimana untuk memberikan suntikan yang betul dan selamat.

Vitamin C dalam dos yang besar dikatakan boleh membantu pesakit 

Vitamin C dan suntikan


Mengapa suntikan vitamin C dipercayai boleh membantu dalam kecantikan? Vitamin C adalah salah satu vitamin larut air dan terkandung dalam buah-buahan dan sayur-sayuran yang dimakan. Vitamin C mempunyai fungsi antioksida untuk melawan tindakan bebas dan merangsang penghasilan kolagen walaupun tidak diketahui mekanisme sebenar.

Selain itu, vitamin C juga adalah zat penting yang membantu tumbesaran badan dan kesihatan gusi dan tulang serta proses penyembuhan luka.

Ujian klinikal terhadap suntikan vitamin C


1. Suntikan vitamin C sebenarnya diberi untuk merawat penyakit skurvi, iaitu kekurangan vitamin C yang menyebabkan gusi berdarah. Menurut kajian yang dijalankan Jabatan Penilaian Teknologi Kesihatan, Kementerian Kesihatan Malaysia (MahTAS), tiada bukti kukuh yang menunjukkan suntikan vitamin C berkesan terhadap kecantikan kulit. Baik untuk tujuan awet muda, cegah kedut dan pemutihan, suntikan vitamin C belum benar-benar dibuktikan keberkesanannya untuk kecantikan.

2. Dari segi keselamatan, Biro Kawalan Farmasi Kebangsaan (NPBC) tidak membenarkan sebarang bentuk suntikan vitamin C untuk tujuan kosmetik. Di Amerika Syarikat, USFDA juga tidak mengiktiraf suntikan vitamin C sebagai anti penuaan, anti kedut atau pemutih kulit.

Kesan sampingan yang perlu difikirkan


1. Pendarahan pada tempat yang disuntik atau risiko tersalah cucuk.

Untuk suntikan dalam saluran darah, vena pada bahagian antecubital fossa, iaitu pelipat siku ataupun salur darah pada bahagian kura-kura tangan kerana venanya hanya di bawah kulit dan nampak ketara. Namun, jika tidak disuntik dengan betul, risiko pendarahan dan dan darah beku (thrombosis) dalam saluran darah jika pendarahan tidak dihentikan dengan betul dan boleh menganggu perjalanan darah.

Untuk suntikan ke dalam salur darah, saya lebih suka untuk menyuntik salur darah pada kura-kura tangan kerana jauh daripada arteri (salur darah yang membawa oksigen) kerana jika tersalah cucuk ke dalam arteri, pendarahan sukar dihentikan dan jika darah beku terjadi, ia boleh dibawa bersama ke dalam saluran darah dan menganggu pengaliran darah juga.

2. Salur darah menjadi keras

Setiap kali salur darah dicucuk, sebenarnya proses itu melukakan salur darah tersebut dan menyebabkan parut. Parut ni kita tahulah kan, adalah satu tisu yang keras. Jadi, jika terlalu banyak dicucuk pada tempat sama, salur darah boleh menjadi keras dan susah untuk disuntik.

3. Jangkitan pada kulit dan salur darah

Pada kulit kita memang terdapat banyak kuman. Jika kawasan untuk disuntik tidak dibersihkan dengan betul, risiko untuk kuman masuk ke dalam salur darah adalah tinggi dan boleh menyebabkan jangkitan pada kulit.

4. Air embolism (embolism angin)

Kalau nak suntik pun, pastikan dapat suntikan daripada orang yang tahu asas menyuntik kerana kebiasannya, branula ataupun jarum yang dipanggil 'butterfly' digunakan untuk menyuntik dalam saluran darah. Jarum ini mempunyai ruang kosong yang lebih panjang yang diisi dengan udara.

Jika udara tidak disingkirkan sebelum menyuntik vitamin C ke dalam darah, risiko udara itu akan masuk ke dalam saluran darah. Oleh kerana udara tidak larut dalam darah, maka ia boleh menghalang kelancaran perjalanan darah.

Sebenarnya dalam kes ini, risiko ini sangat rendah kerana kalau udara masuk pun sikit saja,l dan akan bercampur dengan udara lain dalam paru-paru.

Namun, sebagai langkah berjaga-jaga, tolak picagari sehingga terkeluar sedikit cecair vitamin C itu. Membazir sikit tak apala, asalkan nyawa terjaga.

KKM telah memberi amaran bahawa suntikan vitamin C tidak diiktiraf


Kesimpulannya, dalam hal suntik-menyuntik vitamin C ini, sains belum membuktikan keberkesannya, namun hanya orang yang pernah menggunakan tahu kesannya terhadap diri mereka. Namun, Islam melarang perbuatan yang sia-sia lebih-lebih lagi yang mempunyai risiko untuk memudaratkan diri. Jadi, sehingga suntikan ini dibuktikan berkesan, apa kata kita jauhi dulu dan gunakan cara yang lebih selamat dan tanpa risiko.

Kalau nak kulit yang cantik dan sihat dengan selamat dan tanpa kesan sampingan, anda boleh hubungi saya. In sha Allah, kita sama-sama bincang dan cari penyelesaian terbaik sebab saya pun nak cantik macam anda juga. Fyda (012 621 1883)




Sunday, 24 May 2015

Tips Cerahkan Kulit Muka Dengan Cepat Dan Selamat

Tips Cerahkan Kulit Muka Dengan Cepat Dan Selamat


Nak buat bisnes memang tak senang, nak buka mulut cerita kat orang pasal bisnes kita pun bukan mudah. Jadi, apa yang saya buat ialah saya bawa beg Shaklee pergi tempat kerja. Salah seorang rakan tempat kerja nampak, terus dia tanya adakah saja ejen Shaklee. Memang berbunga-bunga lah kan?

Akhirnya dia nak oder vitamin C kerana sebelum ini dia ada makan vitamin C jenama lain. Katanya nak cuba Shaklee pula. Kawan saya tu memang dah cerah kulit dia, memang dah putih pun. Tapi katanya, nak makan vitamin C untuk cerahkan kulit. Tak tau lah nak cerah macammana lagi.

2 minggu lepas tu, kalau tak silap, ragu-ragu juga saya tanya dia ada perubahan tak lepas makan vitamin C Shaklee. Agak lama dia berfikir, akhirnya dia cakap, "Macam tak ada, tapi saya rasa kulit lengan saya makin putih.."

Apa?

Kalau orang tu dah putih, tapi boleh cakap dia makin lagi putih. Maknanya menjadilah tu.

Cerahkan kulit muka dengan cepat dan sihat


Sebenarnya vitamin C untuk mencerahkan kulit bukan lagi rahsia, semua orang pun tahu. Cuma ada cara pengambilan untuk menjadikannya lebih berkesan. Tapi, minta maaf saya hanya kongsi rahsia dengan orang yang beli daripada saya saja.

Tak apa, biar saya cerita dulu tentang vitamin C Shaklee yang gempak dan best sangat ni. Vitamin C Shaklee dicipta secara 'sustained-released'. Maksudnya dia akan dibebaskan untuk kegunaan badan bila diperlukan.

Teknologi inilah yang mencerahkan kulit awak-awak semua. Vitamin C Shaklee ada 500mg, setiap 100mg akan dibebaskan setiap 1 jam, Maknanya vitamin ni akan berada dalam badan selama 5 jam. Sebab itu vitamin C Shaklee kekal lama.

Vitamin C ni berbeza sangat dengan produk lain kerana ia akan diserap dan digunakan sepenuhnya. Jadi, tak adalah yang akan dibazirkan melalui air kencing. Sebab vitamin C ialah vitamin larut air, jadi kalau ada yang tak diguna dia akan dibuang.

Antara fungsi vitamin C yang membantu untuk mencerahkan kulit awak ialah:


  • Meningkatkan penghasilan kolagen
  • Memudarkan jerawat
  • Menguatkan sistem imun dan menghalang jangkitan bakteria pada kulit
  • Sebagai antioksida yang melawan radikal bebas yang merosakkan kulit
  • Mengelakkan penghasilan jeragat
Makan kan senang? Tak payah cucuk-cucuk vitamin C. Sakit lagi tu.

Kalau nak cerahkan kulit dengan selamat, atau saja-saja nak sembang boleh hubungi saya (Fyda : 012 621 1883)