Thursday, 22 March 2018

5 Bahan Kimia Berbahaya Dalam Kosmetik Yang Diluluskan Oleh Pihak Berkuasa

Kata-kata hikmah,

'Beauty lies in the eyes of beholder.'

Jadi memang kita semua, terutama wanita nak kelihatan cantik, baik di mata sendiri atau mata orang lain. Dan dalam dunia kita sekarang kita tak boleh tolak yang kosmetik dikatakan alat yang mampu kembalikan dan mengekalkan kecantikan.

Sebab tu  kita tengok benda-benda kosmetik ni ada macam-macam kan?

Daripada yang murah hingga yng mahal beribu-ribu. Budak sekolah pun sanggup ikat perut kumpul duit nak beli kosmetik. Siapa yang boleh hentikan manusia untuik kelihatan cantik?

Tapi masalahnya, adakah kosmetik yang kita pilih tu benar-benar boleh mencantikkan muka atau boleh menjadikannya lagi teruk?

5 Bahan Kimia Berbahaya Dalam Kosmetik Yang Diluluskan Oleh Pihak Berkuasa

Orang kata, bukan kosmetiklah kalau takda bahan kimia. Sebab bahan kimia ni diperlukan juga sikit sebagai bahan pengawet. So, macam mana pun mesti kena ada bahan kimia dalam kosmetik dan jumlahnya dikatakan selamat. 

Ya betul..

Memang bahan berbahaya ni ada dalam kosmetik kita dan dikatakan dalam jumlah yang sedikit saja dan tak berbahaya kepada badan. Namun, ramai yang tak tahu apa bahaya bahan-bahan ini.

1. Paraben

Paraben adalah sejenis bahan yang digunakan untuk membantutkan pertumbuhan kulat dan bakteria dalam produk. 

Paraben wujud dalam keadaan semulajadi dan tinggi dalam buah-buahan, namun banyak syarikat kosmetik yang menggunakan paraben jenis sintetik yang dikatakan berbahaya kepada kesihatan kerana dikaitkan dengan kanser.

2. Phthlate

Bahan ini digunakan dalam produk seperti pengilat kuku spray rambut kerana sifatnya seperti plastik. Bahan ini dikatakan boleh mengganggu hormon wanita, tapi dilulukan dalam kosmetik kerana 3 kajian yang dijalankan menunjukkan ia selamat digunakan dalam kosmetik.

3. Formaldehyde

Formadehyde juga adalah bahan kimia yang ada dalam rokok dan guna digunakan untuk mengawet mayat. Formaldehyde dianggap selamat dalam kepekatan kurang 0.074%

4. SLS (Sodium Laureth Sulfat)

Bahan ni banyak digunakna dalam produk mandian dan pencucui muka untuk hasilkan buih. Bahan ini dikaitkan dengan kanser walaupun katanya tiada bukti yang kukuh.

5. Petrolatum

Petrolatum ialah jelly mineral yang digunakan dalam produk seperti pelembap bibir dan ubat sembelit. 

Petrolatum ialah produk daripada petroleum yang dijalankan proses penyulingan. Katanya kalau tak suling betul-betul itu yang bahaya. Tapi dengan proses penyulingan yang yang baik, petrolatum selamat untuk kesihatan. 

Bahan Kimia Yang Diluluskan di Setiap Negara Tak Sama


Saya rasa ini sangat mengejutkan lah, sebab setiap negara ada peraturan sendiri mengenai bahan-bahan dalam kosmetik ni.

Macam di UK, melarang 2,500 bahan kimia. Sedangkan US hanya larang 11 bahan kimia saja. Takkan bahan kimia bahaya di UK tak bahaya untuk orang US.

Betul tak?

Sebab tu saya piilih produk terbaru Shaklee, iaitu YOUTH yang langsung takda bahan kimia dan dibuktikan melalui kajian, bukan cakap kosong.

Tagline YOUTH iaitu 100% berkesan tak boleh main suka-suka nak guna sebab di US kawalan dia ketat. Kalau didapati tak berkesan 100% memang kenalah.

Tapi Shaklee berani guna sebab produk dia memang 100% berkesan.

Jom cantik dengan selamat bersama-sama kami.




1 comment: